Uprzejmie informujemy o zmianie polityki prywatności zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Polityka prywatności:

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy:

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest firma Alpha Creation Studio Tomasz Kostruba z siedzibą w Szczecinie, ul. Arkońska 17-18 lok. 22, kod pocztowy 71-470, adres e-mail: studio@alphacreation.pl, tel. +48 731 762 509

Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych będzie się odbywać na podstawie art. 6 RODO i w celu marketingowym Administrator powołuje się na prawnie uzasadniony interes, którym jest zbieranie danych statystycznych i analizowanie ruchu na stronie internetowej.

Podanie danych osobowych na stronie internetowej alphacreation.pl jest dobrowolne. Podstawą przetwarzania danych jest moja zgoda. Mam wpływ na przeglądarkę internetową i jej ustawienia. Odbiorcami danych osobowych mogą być Google, Facebook, Call Page, Tawk. Mam prawo wycofania zgody w dowolnym momencie poprzez zmianę ustawień w przeglądarce. Dane osobowe będą przetwarzane i przechowywane w zależności od okresu używania technologii. Mam prawo zażądania od administratora dostępu do moich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania tych danych, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Profilowanie używane jest w Google Analytics, Google AdWords, Facebook Pixel. W sytuacji wniesienia sprzeciwu wobec profilowania, prosimy zoptymalizować odpowiednio przeglądarkę.

W przypadku pytań dotyczących przetwarzania danych osobowych prosimy o kontakt z Inspektorem Ochrony Danych. Sposoby kontaktu z inspektorem ochrony danych w firmie Alpha Creation Studio Tomasz Kostruba z siedzibą w Szczecinie, to: adres korespondencyjny ul. Arkońska 17-18 lok. 22, 71-470, Szczecin, adres e-mail:studio@alphacreation.pl, tel. +48 731 762 509, formularz kontaktowy dostępny na stronie alphacreation.pl, infolinia +48 731 762 509.

Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres od 30 dni do 5 lat do czasu wykorzystywania możliwości marketingowych i analizy danych potrzebnych do prowadzenia działalności gospodarczej


Prawa użytkownika strony internetowej:

Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, jak i również prawo do ograniczenia ich przetwarzania/ prawo do cofnięcia zgody, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, jeśli Pani/Pana zdaniem, przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana – narusza przepisy unijnego rozporządzenia RODO.


Polityka cookies:

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies i podobnych technologii w celach technicznych, reklamowych, statystycznych oraz by dostosować Serwis do indywidualnych potrzeb Użytkowników.

Można je podzielić na cookies niezbędne, czyli takie, bez których Serwis nie może funkcjonować poprawnie, cookies dotyczące personalizacji, potrzebne, by zapisać ustawienia i preferencje Użytkowników, oraz cookies dotyczące optymalizacji reklam, które zbierają informacje na temat reklam wyświetlanych Użytkownikowi oraz mogą służyć do tworzenia Twojego profilu.

W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące wszystkich powyższych plików cookies.

Możesz przejść do korzystania z Serwisu wybierając "Akceptuję"

Jak zbudować Shoulder Rig dla filmowca. Poradnik krok po kroku.

Cześć filmowcy! Jestem Tomek i jako osoba w głównej mierze odpowiadająca za nagrania w naszym Studio – chciałbym zaprezentować oraz pomóc w budowie statywu naramiennego (z angielskiego Shoulder Riga) wszystkim początkującym filmowcom oraz zainteresowanych tym tematem.

Wgłębimy się w budowę Shoulder Riga i omówimy jego najważniejsze zalety. Dzięki instrukcji krok po kroku dowiesz się jak złożyć uniwersalną klatkę filmową do Sony A7 III lub każdej innej kamery.

Założenia naszego zestawu akcesoriów do kamery.

  1. Stabilność
    Chcieliśmy żeby ten zestaw mógł zastąpić pracę na Gimbalu (przynajmniej w większości zastosowań) i staraliśmy się uzyskać maksymalną stabilność nie zwiększając „sztucznie” wagi kamery np. dodając niepotrzebne akcesoria.
  2. Szybka zmiana położenia
    Na planie filmowym liczy się każda minuta. Odkręcanie śrub i wyjęcie kamery z klatki, a następnie przepięcie jej na statyw lub stabilizator mogłoby zająć nawet 10 - 15 minut. Dzięki zastosowanemu systemowi szybkozłączki Arca Swiss jesteśmy w stanie w kilka sekund wyciągnąć kamerę z podstawą i przemieścić ją na statyw lub inne urządzenie z mocowaniem tego typu.
  3. Szybkość
    Wiele osób nie korzysta ze stabilizatorów ze względu na to, że stosunkowo długo może zajmować ich ustabilizowanie (tym bardziej z nieregularnym kształtem kamery z akcesoriami). Statyw naramienny po prostu działa od razu. Wystarczy włączyć umieszczone na nim urządzenia (follow Focus, monitor, dodatkowe zasilanie).
  4. Precyzyjne dostosowanie pod zlecenie
    Stworzenie klatki, która ma praktycznie nieskończone możliwości dostosowywania było wysoko na naszej liście priorytetów. Z łatwością można dołączyć tutaj inny, większy monitor. Chcesz dodać większy obiektyw? Żaden problem! Dodatkowy mikrofon, uchwyt czy nawet prompter można dodać do tej klatki w bardzo łatwy sposób.

Jeśli to Cię zaiteresowało, zapraszam do zobaczenia: Jak filmy reklamowe umocnią twoją renomę

Teraz krok po kroku przejdziemy przez budowę tego zestawu filmowego. Pod spodem są rozpisane wszystkie potrzebne części z linkami oraz kilka alternatyw, a jeśli wolisz formę wideo – przygotowałem dla Ciebie film. Śmiało zobacz i jeśli pojawią się jakieś pytania NIE ZAPOMNIJ, że możesz mi je zadać w komentarzu pod filmem!

Shoulder Rig jako wszechstronne narzędzie nagrywania wideo.

Dzisiaj pokażę wam mój statyw naramienny i powiem w skrócie po co i z jakich części go zbudowałem. Ale po co ci tak naprawdę taki statyw?

Po pierwsze małe i lekkie kamery mają to do siebie, że ujęcia z nich wychodzą niestabilnie. Tak naprawdę im cięższa i większa kamera tym ujęcia wychodzą stabilniej.
Po drugie twoje ręce się nie męczą. W takiej pozycji możesz wytrzymać cały dzień zdjęciowy. Tak naprawdę mogę i 8 godzin chodzić z tą kamerą na ramieniu. Po trzecie dzięki takiemu statywowi możesz osiągnąć dynamiczny ale filmowy "look". Już tłumaczę o co chodzi.

Zobacz także: Filmy reklamowe jako najlepsza forma reklamy podczas epidemii.

Nagrania z ręki ewidentnie nie są stabilne. No i umówmy się, że nie wygląda to zbyt profesjonalnie oraz filmowo. Nagranie gimbalem jest ewidentnie najstabilniejsze ale w wielu sytuacjach tak naprawdę wystarczy nam stabilność statywu naramiennego. Statyw naramienny daje nam jednocześnie dynamiczne ale i stabilne ujęcia.

Nagrania z ręki

W skrócie wam pokażę z czego składa się mój zestaw.

Za chwilę wytłumaczę krok po kroku jak złożyć taki Shoulder Rig, a teraz w skrócie co tutaj znajdziecie. Kamera Sony a7 III w klatce od Smallrig. Szkło TAMRON 28-75mm. Obok mamy follow focus z zębatką na obiektywie. Mocowanie do prętów 15 milimetrów. Na górze mamy rączkę do trzymania klatki obok niej mamy adapter zasilania na baterię typu NP-F. Na dole gąbka żeby wszystko ładnie leżało na ramieniu. Z przodu mamy monitor Atomos Shinobi, który możemy wygiąć w każdą stronę. Jak nam jest wygodnie i w razie czego możemy go w każdej chwili zdemontować.

Z przodu także mamy Matteboxa, pod spodem uchwyty i obok mam pod kciukiem kółko follow focusa gdzie w każdej chwili mogę rozpocząć nagrywanie. Przystosowałem go do szybkiej zmiany położenia i tak naprawdę w 20 sekund możemy przemieścić kamerę na Gimbal lub na statyw (O tym rozwiązaniu powiedziałem w innym wideo, które tutaj opublikuje w niedalekim czasie).

To też może Cię zainteresować: Czy zatrudnienie profesjonalnego kamerzysty do filmu promocyjnego się opłaca?

Teraz przyjrzymy się dokładnie każdej z części.

Nagrywanie filmów wymaga dostosowania kamery pod zlecenie. Wytłumaczę jak to wszystko poskładałem, a później podsumuje ile te części w sumie kosztowały. Pamiętajcie, że wszystkie nazwy części i linki do nich znajdziecie na samym dole.

Zaczniemy od samej klatki filmowej.

Jest to klatka typowo pod a7 III. Mocujemy ją na gwincie z dołu, dokręcamy dość mocno. W tej klatce mamy też możliwość dokręcenia kamery do boku przez malutką śrubkę, która będzie w zestawie z klatką. Zalecam ją użyć, ponieważ kamera ma tendencję do przekręcania się w środku klatki pomimo mocnego dokręcenia śruby na dole.

klatka typowo pod a7 III

Sprawdź także przydatne informacje o filmach reklamowych: filmy reklamowe

Oprócz tego polecam zabezpieczenie na gniazdo HDMI bo powszechnie wiadomo, że to złącze można bardzo łatwo wyłamać, a później nie będzie to takie łatwe i tanie w naprawie. Więc zdecydowanie warto je zabezpieczyć. Po prostu wkładamy kabel dokręcamy go tak żeby nie mógł się on już za bardzo poruszać. Obok mamy bardzo tani uchwyt przykręcony do klatki. Do niego wsadzamy krótki 15 milimetrowy pręt i na nim będziemy trzymać Follow Focus. Od razu zapytacie jakiego Follow Focusa używam. Jest to Tilta Nucleus nano ale nie będę teraz o nim więcej mówił bo  znajdziecie tego mnóstwo w sieci.

zabezpieczenie na gniazdo HDMI

Ja się skupię na samej klatce. Na górze mamy miejsce na uchwyt w standardzie NATO. To znaczy, że możemy w łatwy sposób wkładać. Wystarczy ją tylko wsunąć i dokręcić w drugą stronę jeżeli chcielibyśmy ją wyjąć wystarczy, że ją lekko odkręcamy. I teraz po wciśnięciu tego przycisku wysuwamy ją na bok. Czyli w 5 sekund niecałe możemy zdjąć lub założyć tę rączkę.

uchwyt w standardzie NATO

Filmowanie Szczecin jest sztuką. To moja pasja.

Na górze klatki montuje płytkę zasilania na baterię typu NP-F. Tutaj możemy już podłączyć naszą baterię. W tej kamerze używam adaptera zasilania który podłączam pod złącze 7,4 volta. Podpinamy tutaj kabel. Drugi koniec wchodzi z tyłu w kamerę. Czyli wymieniamy zwykłą baterię na ten adapter. Jeżeli chodzi o baterię to również skupiłem się na niej w oddzielnym materiale. Zakładam rączkę i z boku dodaje drugi adapter zasilania. Posłuży nam on do zasilania Follow Focusa. Adapter jest też od Tilty i wykorzystujemy baterie typu 18 650. Ja wykorzystuję baterie od mojego Gimbala, ponieważ używa on takich samych baterii.

płytka zasilania na baterię typu NP-F

Kablem podpinam zasilanie od adaptera do follow Focusa. Podepniemy jeszcze jeden kabel. Będzie służył do rozpoczynania i zatrzymywania nagrywania w kamerze. Podpinamy go obok zasilania i drugi koniec wchodzi do złącza USB w kamerze.

follow Focus

Teraz do klatki filmowej podłączamy naszą płytkę podstawy. Ja używam płytki typu Arca Swiss i mocuję moją kamerę na dwóch śrubach. Zapobiegnie to przechylaniu się kamery w którąś ze stron podczas filmowania. W miarę mocno wszystko dokręcamy i górna klatka z kamerą jest już gotowa!

Nasz Shoulder Rig do filmowania wymaga jeszcze kilku części.

W tym momencie zajmiemy się podstawą pod kamerę. Możemy ją regulować góra i dół gdyby zaszła taka potrzeba. Pod kamerą montujemy gąbkę, która zapewnia nam komfort pracy i dobrze rozkłada ciężar na ramieniu. Ją polecam ją odkręcić i wtedy od spodu będziemy mogli przymocować bazę z gąbką do naszej podstawy kamery.

Shoulder Rig do filmowania

Wsuwamy dwa pręty o średnicy 15 milimetrów. Gdzieś mniej więcej do końca i dokręcamy. W tym momencie możemy już umieścić naszą kamerę w podstawie. Wsuwamy szybkozłaczkę i dokręcamy ją. Podstawę umieszczamy w takim miejscu żeby środek ciężkości kamery nie znajdował się za bardzo na przodzie. Teraz konstruujemy uchwyt z przodu. Składa się on z dwóch rączek, które po prostu wsuwamy na ten pręt. Do tego prętu mocujemy część gdzie następnie wsuniemy wcześniej złożone pręty.

Shoulder Rig

Na wszelki wypadek. Blokery zabezpieczające.

Tutaj z boku mam też specjalne blokery, które nie pozwolą wylecieć rączką. Nawet jeżeli byłyby na luźno odkręcone. Na końcu zamocowałem małą zimną stopkę. Z przejściówką na pręt 15 milimetrów. Tutaj będziemy wsuwać nasz monitor.

Blokery zabezpieczające

Szukasz dobrego kamerzysty? Sprawdź profesjonalny kamerzysta Szczecin

Posiadam monitor Atomos Shinobi na dole mocowanie od Smallriga możemy na nim obracać monitor w każdą stronę. Monitor montuje na ziemnej stopce, ponieważ bardzo szybko możemy go wtedy zdjąć i założyć w inne miejsce. Zapytacie pewnie dlaczego w tym miejscu? Ponieważ kiedy trzymamy na ramieniu kamerę to monitor mamy wtedy bezpośrednio przed sobą. Do kamery podłączony złącze HDMI. Z przodu będziemy jeszcze montować MetteBoxa. Część, która będzie w zestawie od niego mocujemy do prętów na przodzie i do niej wkręcamy naszego boxa.

W tym momencie pozostała nam tylko jeszcze jedna część. Tą częścią będzie pokrętło follow Focusa. Żeby mieć kółko zawsze pod ręką. Bardzo przydatna możliwość gdy chcemy nakręcić sami film reklamowy czy teledysk, dzięki takiemu ułożeniu to możliwe! Podłączam kółko w miejscu na rączce za pomocą okrągłego chwytu, który jest także od Tilty (jest tak naprawdę do Gimbala Crane'a dwójki ale użyjemy go w tym zestawie bo idealnie pasuje).

pokrętło follow Focusa

Pokrętło focusa będziemy mogli zablokować i w każdej chwili będziemy mogli je obkręcić tak jak nam jest wygodnie. Funkcja stop/record pod palcem jest bardzo wygodna i praktyczna. Koniec! Tak naprawdę mamy złożony cały zestaw.

Funkcja stop/record

Ile to wszystko kosztuje?

Cena wszystkich części Shoulder Riga na dzień dzisiejszy (bez kosztów wysyłki) będzie wynosić około 3300 złotych. W to nie wliczam monitora follow focusa oraz baterii bo zakładam, że to już możecie mieć.

Jeżeli jednak będziecie chcieli kupić ten monitor to kosztuje on około tysiąca sześciuset złotych. Za follow Focus zapłacicie około 1350 złotych, a za dwie baterie zapłacicie około 180 złotych.

Te części nie kosztują mało ale tak naprawdę wydaje mi się, że za taką cenę mocno podnosimy funkcjonalność naszej kamery. Zawsze można ją zbudować małymi krokami. Na przykład najpierw kupimy klatkę i później stopniowo dodajemy kolejne potrzebne nam części. Linki do części znajdują się poniżej i postaram się cały czas aktualizować.

CZĘŚCI I UŻYTE AKCESORIA DO KAMERY (Aktualizowane):

Cena Shoulder Riga

Dodatkowe Akcesoria.

Jeśli nie posiadacie jeszcze monitora, follow focusa lub specyficznych baterii to na prawdę polecam poniższe sprzęty z całego serca. Są przez nasze studio dogłębnie przetestowane i sprawdzają się przy codziennym filmowaniu reklam lub teledysków.

Follow Focus
Tilta Nucleus Nano

Wersja użyta w tym zestawie. Łączność bezprzewodowa: https://bit.ly/3fQw33Q

Titla Mini Follow Focus

Nie posiada funkcji bezprzewodowego sterowania ale niektórzy nie potrzebują takiej funkcjonalności. Ta wersja sprawdzi się równie dobrze jak nano lecz będzie nas kosztować znacznie mniej. Nie będziemy jednak mieli wtedy możliwości trzymania focusa pod palcem tak jak pokazałem. https://bit.ly/3wvIB6U

  • Kabel RECORD/STOP Tilta (potrzebny do korzystanie z funkcji nagrywania w kole follow Focus): https://bit.ly/39K4e9I
  • Tilta 18650 zasilacz WLC-T04-BP https://amzn.to/3fQqFy3
  • Smallrig 2323 Qr Clamp
    To akcesorium będzie potrzebne gdy będziemy chcieli mieć pod ręką kółko Focusa. Montujemy je do uchwytu kamery: https://bit.ly/3uuVXyx

SmallRig 2213 Fold Tool

Na koniec polecany dodatek od nas. Nie jest absolutnie niezbędny ale gorąco polecamy bo ułatwia dokręcenie elementu w szybki sposób na planie: https://bit.ly/3ukYoDF

Jakiej kamery używamy? Jaki obiektyw polecamy?

Wiem że wiele rzeczy dałoby się ulepszyć. Jeżeli macie jakieś propozycje albo uważacie że coś lepiej można było zrobić to śmiało piszcie mi w komentarzu. Niech to będzie miejsce gdzie każdy będzie mógł zaczerpnąć trochę wiedzy i inspiracji do budowy swojej klatki z kamerą. Obserwujcie nas po kolejne poradniki i już teraz zapraszamy do następnego wpisu! Dzięki za uwagę!