Czy zatrudnienie profesjonalnego kamerzysty do filmu promocyjnego się opłaca?
Dlaczego film promocyjny się opłaca?
Film promocyjny to inwestycja w przyszłość firmy - musi go wykonać profesjonalny kamerzysta. Nie jest to zwykła reklama, ani rodzaj eksperymentu na który pozwalają sobie tylko niektóre przedsiębiorstwa. Mówimy o bardzo skutecznym narzędziu komunikacji z Klientem mającym ogromny zasięg, który z kolei zapewnia zabezpieczenie pozytywnego wizerunku firmy, a co za tym idzie – zyskowność jej przedsięwzięć!
Procesy społeczne i ekonomiczne naszych czasów cechuje niesamowite tempo, z tego powodu brak kroku naprzód niejednokrotnie oznacza krok w tył. Przedsiębiorstwa w ramach walki o dominację na rynku codziennie planują i wypróbowują nowe strategie przyciągnięcia uwagi Klienta, ponieważ to od niej zależy droga na szczyt i utrzymanie się w branżowej czołówce. Charakter współczesnego życia powoduje jednak, że większość naszych potencjalnych Klientów po prostu nie ma czasu by zapoznać się z naszą ofertą. Dotarcie do Klienta nie jest problemem, ale sprawienie by chciał okazać zainteresowanie jest już sztuką – w naszym wypadku sztuką jaką jest filmowanie. Dlaczego jest ona skuteczniejsza od innych form reklamy i skąd bierze się jej popularność?
Po pierwsze: odbiorcy wolą film niż tekst
Odpowiednio dobrany obraz mówi więcej niż tysiąc słów – wszyscy znamy to powiedzenie, rzadko jednak myślimy o tym, że poszukując jakichkolwiek informacji staramy się oszczędzać czas, dlatego naszą uwagę szybciej przyciągnie odpowiednia kompozycja wizualna uchwycona przez odpowiedniego kamerzystę niż perspektywa lektury z której możemy nic nie wynieść przez nieudolne filmowanie. Tak naprawdę na co dzień dociera do nas niesamowita ilość tekstu. Według pozycji „Marketing narracyjny” Eryka Mistewicza badania sugerują, iż dziennie pochłaniamy około 100 tysięcy słów, przy czym tylko w 2010 roku napisano ich tyle ile od początku świata do roku 2003! Jak to możliwe? Wystarczy wiedzieć, że to niewielki ułamek z 12 milionów SMS-ów wysyłanych każdej minuty i 294 miliardów e-maili wysyłanych każdego dnia. Takie dane dają pewne wyobrażenie o transmisji danych w jakiej bierzemy udział, o doświadczanym codziennie zalewie informacji i o tempie współczesnego życia. Jak w takich warunkach wyjść naprzeciw swojemu Klientowi? Należy zadbać o jego samopoczucie już przy pierwszym kontakcie - zamiast go zniechęcać ilością tekstu lepiej sprawić by film był nie tylko interesujący ale też by stanowił kontrast wobec innych form reklamy, szczególnie tych starszych.
Po drugie: szerokość pola eksploatacji
Obok szybkości przekazu konkurencyjnej dla zwykłych tekstów, atutem filmów promocyjnych są ich możliwości użytkowe. Dysponując materiałem filmowym zyskuje się możliwość zamieszczenia go praktycznie wszędzie. Prezentacja na firmowej stronie internetowej to tylko początek – na film o firmie, produktach, lub usługach czekają też social-media, monitory w miejscach publicznych, stanowiska promocyjne na eventach i targach. Zabieg projekcji w wyznaczonych miejscach to gwarancja zasięgu reklamy i szansa jego rozprzestrzenienia w o wiele szerszym zakresie niż pierwotnie planowany! W przypadku nakierowania na szerszą grupę odbiorców można zdecydować się na emisję za pośrednictwem którejś z komercyjnych stacji telewizyjnych (lokalnie, lub w skali ogólnokrajowej) oraz w środkach komunikacji miejskiej, albo liniach kolejowych. W przeciwieństwie do reklam tekstowych – ograniczonych czasem trwania uwagi potencjalnego odbiorcy – tu możliwości są naprawdę nieograniczone!
Po trzecie: wizerunek Twojej firmy kreowany przez filmowanie
Każdy z nas dobrze wie, jak często w świecie marketingu spotykamy się z sytuacją oceny, mocno uzależnioną od słynnego „prawa pierwszego wrażenia”. Jeśli film promocyjny jest pierwszym spotkaniem odbiorcy z przedsiębiorstwem, rosną szanse iż zostanie ono zapamiętane jako ambitna i rzetelna firma na zaawansowanym poziomie rozwoju - taką role mają właśnie spoty reklamowe. Po upływie czasu odbiorca nie pamięta treści filmu, a jedynie logo przedsiębiorstwa i swoje pozytywne wrażenia wyniesione z projekcji, które szybko stają się tożsame z własną, pozytywną opinią. Przy takiej okazji film promocyjny pozwala pokazać jak wygląda aktywność firmy – filmowanie ruchu w budynkach i biurach, pracowników, proces produkcji, albo realizacji usług. Wytworzone w ten sposób wrażenie bliskości między przedsiębiorstwem, a jego potencjalnym Klientem w przyszłości na pewno zaprocentuje!
Po czwarte: Dużo, efektywnie, ładnie
Forma wizualna filmu promocyjnego odpowiada za sposób oddziaływania na odbiorców i potencjał informacyjny. Ten ostatni jest dużo większy niż w innych formach reklamy ponieważ źródłem przekazu obok tekstu jest również obraz i dźwięk, co pozwala na zawarcie większej ilości ważnych informacji – stąd „dużo” w ostatnim śródtytule. „Efektywnie” zaś oznacza, że nagromadzenie bodźców – dźwięk, tekst, lektor, muzyka, obraz, bohaterowie, miejsca, akcja – angażuje więcej uwagi odbiorców, przez co łatwiej o pozytywne skojarzenie treści przedstawionych w filmie, w tym wypadku – produktu, usług i samej firmy. Z kolei „Ładnie” oznacza, że wideomarketing ma o wiele więcej atrakcyjnych wizualnie możliwości kompozycji niż billboard, czy artykuł reklamowy.
Patrząc na powyższe rozważania można dojść do słusznego wniosku, że w przypadku form audiowizualnych możliwości dotarcia do Klienta są praktycznie niewyczerpane. Film promocyjny może przybrać różną postać – fabularyzowaną, teledyskową, filmu instruktarzowego, albo poradnika, wywiadu, spotu, reportażu telewizyjnego – a każdą z nich można zrealizować w wyjątkowy, niepowtarzalny sposób dostosowany do wymogów kampanii. Ponieważ możliwości jego dystrybucji dają dostęp do ogromnej widowni, warto zrobić krok naprzód, zainwestować w profesjonalnego kamerzystę i rozwinąć skrzydła, zanim zrobi to konkurencja.