Wideoklipy bez lipy, czyli 10 rzeczy, o których warto pamiętać podczas tworzenia wideoklipu
Tysiące lat minęło już od momentu, kiedy człowiek zaczął rezygnować z piktogramów i hieroglifów na rzecz pisma, a jednak do dziś kochamy poznawać świat przy pomocy różnego rodzaju obrazów. Nie bez przyczyny więc współczesny świat zyskał miano cywilizacji obrazkowej. To przecież właśnie obrazy, w połączeniu z odpowiednio dobraną muzyką i ciekawym tekstem zostają zauważone, a przy tym zapamiętane przez odbiorców. Nic więc dziwnego, że wideoklipy stają się z roku na rok coraz bardziej popularne. Stąd też ta forma przekazu budzi zainteresowanie wśród wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na stworzenie wideoklipu, by w jak najlepszy sposób pokazać swoje usługi czy produkty. Na podkreślenie zasługuje bowiem fakt, iż dzięki swej nowoczesnej formie doskonale trafia on do szerokiego grona odbiorców. Zaletą wideoklipów jest również to, że można je umieszczać na wielu stronach internetowych, a także dołączać do korespondencji biznesowej. Jeśli więc na stworzenie wideoklipu poświęcimy trochę czasu, bądź zlecimy tę pracę profesjonalistom możemy mieć pewność, że pomoże on wypromować naszą stronę, zwiększając przy tym ruch na profilach społecznościowych. Na co należy więc zwrócić uwagę podczas filmowania wideoklipu? Podpowiadamy!
Zadbaj o odpowiedni scenariusz, który będzie opowiadał konkretną historię
Precyzyjny i dobrze przemyślany scenariusz wideoklipu to połowa sukcesu. Nie bez przyczyny jego napisanie trwa czasem trochę czasu. Zanim jednak udamy się do studia filmowego, warto poświęcić trochę czasu na zebranie informacji na temat naszego Klienta, który zlecił nam wykonanie reklamy wideo. Dzięki temu będziemy mogli wykreować odpowiednią koncepcję, w której zawarte zostanie wszystko to, co wyróżnia daną firmę spośród innych, istniejących na rynku. Opowiemy tym samym historię konkretnych osób, które dzięki swej pasji zmieniają naszą rzeczywistość.
Pisząc scenariusz wideoklipu nie możemy zapomnieć o wyborze odpowiedniej lokalizacji. Inne bowiem miejsce będzie idealne dla stworzenia reklamy wideo dotyczącej salonu samochodowego, a gdzie indziej udamy się, by filmować wideoklip pokazujący florystkę przy pracy. Powinniśmy również zastanowić się nad stworzeniem odpowiednich scen, dzięki którym zbudujemy zamierzony przez nas klimat, w pełni oddający charakter wideoklipu.
Dokładnie sporządzony scenariusz sprawi, że z łatwością wykreujemy spójną reklamę wideo, a filmowanie wideoklipu stanie się przyjemnością, a nie tworzeniem czegoś pod presją czasu. Warto również podkreślić, że wcześniejsze zaplanowanie pracy pozwala nam w efektywny sposób wykorzystać czas spędzony w studiu filmowym, a tym samym stworzyć wspaniałą reklamę wideo.
Dobierz stosowną muzykę, współgrającą z treścią i obrazem reklamy wideo
By wideoklip trafił do szerokiego grona odbiorców, wywołując przy tym efekt „Wow” powinien, mówiąc kolokwialnie „wpadać w ucho”. To przecież odpowiednio dobrana muzyka nie jest wyrazem wrażliwości twórcy reklamy wideo, ale przede wszystkim wywołuje emocje u widzów, inspirując ich i zachęcając do refleksji. Pozwala przy tym w sposób przystępny i nietuzinkowy opowiedzieć konkretną historię.
Warto również podkreślić, że muzyka w połączeniu ze wspaniale sfilmowanym obrazem pozwala osiągnąć spektakularne efekty, których nie powstydzi się żaden kamerzysta. Dzięki niej wideoklip staje się zapamiętywalny i wyróżnia się na tle innych. Oczywiście kiepskiemu kamerzyście dobra muzyka nie pomoże, ale profesjonalnie sfilmowanemu materiałowi potrafi dodać skrzydeł.
Muzyka w reklamie wideo powinna więc idealnie pasować do klimatu wideoklipu, podkreślać jego tematykę oraz współgrać z kreacjami bohaterów. W tym przypadku możemy skorzystać ze specjalnie przygotowanej do reklamy wideo kompozycji muzycznej, ale również wpleść w tło znany wszystkim cover czy też muzykę wykorzystywaną w produkcji, tzw. stockową.
Zwróć uwagę na odpowiedni montaż filmowanych scen
Odpowiedni montaż materiału, z którego ma powstać reklama wideo pozwala uzyskać oczekiwany efekt – zarówno wizualny, jak i marketingowy. Dlatego też warto o nim pomyśleć już podczas filmowania wideoklipu, by później nie trzeba było poświęcać zbyt wiele czasu na poprawki w studiu filmowym.
Montaż reklamy wideo w dużym stopniu powinien być uzależniony od jej koncepcji oraz finalnego efektu, jaki kamerzysta chce osiągnąć. W przypadku wideoklipu ogromną rolę odgrywają detale, a dzięki precyzyjnemu montażowi możemy je jeszcze bardziej uwypuklić, bawiąc się kolorami, stosując przyciemnienia czy rozmycia obrazu.
Dzięki odpowiedniemu montażowi cała opowiadana przez nas historia jest precyzyjna i ciekawa. Dlatego też, by stworzyć dobrą reklamę wideo niezbędna jest współpraca wykwalifikowanego kamerzysty ze znającym się na rzeczy montażystą. Taki team pozwoli nam osiągnąć zamierzony efekt.
Filmując materiał przyciągnij uwagę odbiorców, wyzwalając w nich emocje
Nie bez powodu spoty reklamowe w ostatnim czasie stały się doskonałym narzędziem marketingowym w internecie. Stąd też umiejętne kierowanie emocjami widza to kluczowy element, o którym powinien pamiętać każdy kamerzysta, podczas filmowania reklamy wideo.
By móc uzyskać spodziewany efekt warto pamiętać, że reklama wideo powinna być skierowana do konkretnego grona osób, które faktycznie może być zainteresowane daną tematyką. Trzeba więc zwrócić na to uwagę już podczas przygotowywania scenariusza w studiu filmowym, a także w momencie filmowania materiału. Profesjonalny kamerzysta potrafi tak poprowadzić cały proces filmowania, by wzbudzić zaufanie widza autentycznym materiałem, rezygnując z wszelkich sztucznych elementów, dzięki czemu cała opowiedziana historia zostanie zapamiętana przez docelową grupę odbiorców.
To właśnie od ładunku emocjonalnego zależy czy konsument chętnie sięgnie po proponowaną usługę czy produkt, czy też zrezygnuje z zakupu. Im bardziej angażującą reklamę wideo stworzymy, tym będzie ona skuteczniejsza, a tym samy powiększy grono naszych zadowolonych klientów.
Nie zanudź swojego odbiorcy – zwróć uwagę na odpowiedni rytm wideoklipu
Odpowiednio stworzona reklama wideo powinna być, jak mówią słowa popularnej piosenki „nie długa, nie krótka, lecz w sam raz.” Warto więc podczas jej filmowania zwrócić uwagę na najbardziej charakterystyczne elementy, które zainteresują odbiorców. Jeśli materiał filmowy okaże się być zbyt długi, warto przemyśleć podzielenie go na kilka części. Dzięki temu zyskamy kilka odsłon tego samego tematu, a tym samym nie zanudzimy widza.
Każdy dobry kamerzysta doskonale wie, że odpowiedni rytm reklamy wideo sprawi, że będzie ona interesująca w odbiorze. Warto więc zwrócić uwagę na ruch danej postaci, położenie przedmiotów czy też cięcia montażowe i ze wszystkich tych elementów stworzyć jedną całość, która będzie przyjemna i lekka w odbiorze.
Filmując wideoklip pokaż, że jesteś profesjonalistą w każdym calu
Najlepsze reklamy wideo nie wychodzą z rąk amatorów, ale prawdziwych profesjonalistów. Dlatego też, jeśli zabieramy się do takiej pracy powinniśmy pokazać, że wiedzę mamy w jednym palcu, a umiejętności, które nabyliśmy potrafimy bez problemu wykorzystać.
Ceniący się kamerzysta przed zaproszeniem swoich gości do studia filmowego ma już wszystko zaplanowane. Potrafi wybrać odpowiedni rodzaj sceny do kręconego teledysku czy też rytm filmowanego materiału.
Zapewnij rozrywkę widzom
Wszyscy doskonale wiemy, że reklama wideo pozwala przekazać znacznie więcej informacji niż artykuł pisany. Reklam wideo nie tworzymy tylko po to, by je stworzyć. Doskonały wideoklip nie tylko wciąga widza i zaskakuje zrozumiałą puentą, ale także zaprasza go do działania, czyli zakupu danego produktu, czy też skorzystania z proponowanej przez daną firmę usługi. Idealna reklama wideo sprawia, że po jej obejrzeniu widz od razu chwyta za telefon, bądź zakłada buty i biegnie do sklepu.
Jednak by osiągnąć taki wspaniały efekt, kamerzysta musi się trochę natrudzić. Dobrze sfilmowany wideoklip powinien inspirować odbiorcę i sprawić, by dany produkt czy usługa pozytywnie mu się kojarzyły, a przedstawiona historia bawiła niczym kabaret. Odpowiednio stworzoną historię oglądamy jak film, zapominając o tym, że nadawca proponuje nam kupno nowego samochodu czy skorzystanie z usług księgowych. Nie musimy przy tym zbytnio się angażować, bowiem wszystkie informacje nadawca podaje nam na srebrnej tacy.
Spraw, by bohater Twojego wideoklipu został zauważony w wirtualnym świecie
Wiadomą rzeczą jest, że każda reklama wideo tworzona jest w jakimś celu. Dobrej jakości reklama wideo nie tylko sprawi, że dana firma zaistnieje w sieci, ale również zbuduje swój profesjonalny wizerunek. Stąd też ważne jest, by przedstawić bohatera naszego wideoklipu w pozytywnym, ale nie przelukrowanym świetle.
Pokaż, że każda firma to przede wszystkim ludzie
Odpowiednio sfilmowana i zmontowana reklama wideo pozwala wzbudzić zaufanie potencjalnych klientów. Dzięki niej odbiorcy mogą zobaczyć, że każdą firmę tworzą autentyczni ludzie, którzy wpływają na budowanie danej marki. Pokazując „od kuchni” w jaki sposób ona funkcjonuje zmniejszamy dystans między firmą a osobami zainteresowanymi kupnem danego produktu czy usługi. Reklama wideo pozwala również podkreślić atuty danej firmy, które wyróżniają ją na tle konkurencji, co jest przecież głównym celem tego rodzaju twórczości filmowej.
Dzięki takiemu zabiegowi zyskujemy opinię, że nie staramy się niczego ukrywać, a wszystkie nasze zachowania są naturalne, podobnie jak produkty czy usługi. Filmując więc reklamę wideo warto podkreślać autentyczne zachowania i nie narzucać osobom sztucznej pozy, która nie wzbudza zaufania wśród odbiorców.
Baw się metaforą – pozwól widzom na własną interpretację treści
Zastosowanie metafory w reklamie wideo pozwoli Ci osiągnąć niezwykły efekt, sprawiając przy tym, że sfilmowany przez Ciebie przekaz okaże się bardziej skuteczny. Dzięki niej uatrakcyjnisz nie tylko warstwę wizualną czy językową wideoklipu, ale również sprawisz, że będzie on łatwiejszy w odbiorze.
Metafora pozwala widzom w indywidualny sposób interpretować obejrzaną reklamę wideo oraz dostosowywać ją do naszych indywidualnych potrzeb, które przecież są niezwykle różnorodne.
To tylko niektóre z elementów, o których warto pamiętać, by stworzyć idealną reklamę wideo, dostosowaną do indywidualnych potrzeb każdego klienta. Mamy nadzieję, że ten artykuł chociaż pomógł nakierować was w dobrą stronę. A więc kamery w dłoń i zabierajcie się do pracy! Niech Wasze wideoklipy będą jedyne w swoim rodzaju!