Jak napisać profesjonalny scenariusz filmu reklamowego?
Spot reklamowy to nic innego jak krótkie filmiki, które często odtwarzane są w celach reklamowych. Wiele osób zastanawia się w jaki sposób napisać scenariusz do swojego filmu reklamowego, tak by był on nie tylko profesjonalny, ale zarazem zainteresował ogromną ilość odbiorców i angażował. Zadanie nie jest prosta, ponieważ musimy sprostać szeregowi wymagań tak aby produkcja przynosiła korzyści. Oczywiste jest, że wideo klip reklamowy nie może za długi, tak by nie znudził się odbiorcom, a mógł im przekazać jak największą ilość informacji. Tworząc taki scenariusz musimy przede wszystkim dostosować się do kilku najważniejszych zasad i postępować według nich, tak by całość miała charakter i była wykonana profesjonalnie.
1. Pomysł
Na początku musimy ustalić co chcemy uzyskać i przekazać odbiorcom przez filmowanie oraz do jakiej ich grupy spot ma dotrzeć. Najczęściej wykorzystywanym scenariuszem jest zwrócenie uwagi na problem (lub jak to bywa w wielu wielkich przedsiębiorstwach - stworzenie go samemu) i oczywiście pokazanie/ udowodnienie klientom, że nasz produkt lub usługa jest najlepszym jego rozwiązaniem. By film był angażujący - musimy zadziałać na odbiorcę pobudzając wiele bodźców i zmysłów. Dlatego w naszym pomyśle powinniśmy zawrzeć przykuwające oko sceny, postaci lub efekty. Dodajmy także łatwą do podążenia fabułę lub konsekwencję wydarzeń.
Wypiszmy sobie wszystkie istotne informacje, które w takiej reklamie powinny się znaleźć. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest również zapoznanie się ze zdaniem innych ludzi (rodziny, przyjaciół). Ustalmy czego chcieliby się dowiedzieć o produkcie, co chcieli by zobaczyć. Bardzo dobrym pomysłem będzie także zastanowienie się jakiego rodzaju reklamy podobają się nam samym. Na co zwracamy szczególną uwagę i co wpływa na to, że jesteśmy tym produktem zainteresowani.
2. Scenariusz filmowania
Przede wszystkim bardzo istotne jest, aby przy pisaniu go trzymać się podstawowych norm, czyli wstęp (zapoznanie się ze światem, który przedstawiamy), rozwinięcie ( opowiedzenie historii tak, by odbiorca się w nią wczuł) i zakończenie ( odbiorca musi zrozumieć, że rozwiązaniem problemu, który przedstawiliśmy jest idealne!).
Kolejną bardzo istotną sprawą jest ilość przekazanego materiału dla kamerzysty. Pamiętajmy, że nie zawsze więcej znaczy lepiej. Musimy zredagować treść i wiadomości, które chcemy przekazać w taki sposób, by nie zanudziły potencjalnego klienta. Dialogi nie powinny być długie, ale krótkie i czytelne. Najlepiej jeżeli kamerzysta filmowaniem nie sprawi, że spot będzie dłuższy niż 80- 90 sekund, po tym czasie widzowie tracą zainteresowanie, a tego chcemy uniknąć.
Ogromne znaczenie w każdym scenariuszu reklamowym odgrywają emocje. Tworząc go powinniśmy mieć na uwadze to, że musimy emocjonalnie wpłynąć na odbiorcę, tak by problem, który wydaje się być ogromny, rozwiąże go właśnie nasz produkt.
Ostatnią ważną rzeczą o której koniecznie powinniśmy pamiętać jest format tworzonego scenariusza. Musi posiadać nie tylko dobrze dobrane akapity czy estetyczne czcionki, ale powinniśmy również zwrócić uwagę na odpowiednie dzielenie poszczególnych stron. Dzięki temu nasz splot reklamowy będzie posiadała płynne przejścia.
3. Cena
Wydawać się może, że na etapie pisania scenariusza reklamowego nie powinniśmy martwić się o nasz budżet, jednak to nie prawda. Redagując go musimy wziąć pod uwagę ilość środków, którymi dysponujemy, ponieważ przy tworzeniu naszego “idealnego” spotu każdy czynnik wpływa na wysokość jego kwoty. Zarówno miejsce nakręcenia reklamy, ilość aktorów czy wielkość ekipy. Do tego trzeba doliczyć koszty produkcji i emisji w tv.
Jeśli sami staniemy na wysokości zadania i podejmiemy się napisania takiego spotu to pewne jest, że będzie on przede wszystkim oryginalny. Warto jednak pamiętać o tym, że aby był on profesjonalny to musimy poświęcić mu wiele czasu i energii i za realizację filmowania musi zabrać się profesjonalny kamerzysta.
Jeśli jednak uważasz, że napisanie scenariusza reklamowego to nie Twoja bajka, to nie ma problemu. Możesz zlecić napisanie go Nam, a my nie tylko pomożemy Ci odwzorować Twój pomysł, ale także zajmiemy się jego produkcją. Dzięki temu będzie w stu procentach zadowolony ze swojego oryginalnego, a zarazem profesjonalnego dzieła!