Co to znaczy dobry teledysk? Filmowanie przez profesjonalistów
Co to znaczy dobry teledysk?
Żeby odpowiedzieć na postawione w tytule pytanie na pewno należy wskazać podstawy. Należy do nich dobry kamerzysta, który wie jak konkretna scena wyjdzie na ekranie. Dobry operator to profesjonalne filmowanie tego, co teledysk ma pokazać, albo sugerować. W dziedzinie sugestii liczy się zaś przynajmniej minimalna wiedza na temat mechanizmów postrzegania, ot choćby znajomość różnicy między wrażeniem a spostrzeżeniem. Ale na tym nie koniec.
Teledysk już dawno wykroczył poza ramy wiążące go z muzyką rozrywkową, stał się między innymi ilustracją procesów biznesowych. Podstawą są oczywiście obrazy realizowane na potrzeby utworów muzycznych. Każdy artysta tworzy zgodnie z pewną wizją i oczekuje, że nawet jeśli nie ma możliwości dokładnego jej odwzorowania, odbiorca klipu musi mieć jak największe możliwości zrozumieć pierwotną intencję. Podobnie wygląda sprawa w przypadku użycia teledysku z imprezy integracyjnej jako formy prezentacji przedsiębiorstwa. Tu oczywiście podkład dobieramy do nastroju obrazu, a nie odwrotnie, podobnie zresztą postępuje się np. przy reportażach z dnia pracy firmy przedstawionych w formie wideoklipu.
Tego typu formy zawsze się dobrze prezentują podczas targów, wyświetlane na halowych telebimach albo na monitorze przy firmowych stanowisku. Przy czym zarówno wydarzenia z życia przedsiębiorstwa, jak i targi, sympozja, szkolenia, cykle spotkań – wszystko to może dla nas przybrać formę planu filmowego. W taki właśnie sposób teledysk wykracza poza swoje pierwotne przeznaczenie. Ale podobnie jak każda forma sztuki multimedialnej teledysk ma swoje charakterystyczne cechy, wyróżniające go na tle innych produkcji i dotyczy to wykorzystania klipów zarówno w kulturze jak i biznesie. Uwzględnienie tych cech w produkcji teledysku zwiększa prawdopodobieństwo jego sukcesu – samo filmowanie to jeszcze nie wszystko. Co więc wpływa na to, czy teledysk będzie dobry, a tym samym będzie mieć siłę przebicia?
Teledyski, które zostały filmowane przez naszego kamerzystę:
Kamerzysta musi czuć rytm teledysku
Przede wszystkim rytm. Podobnie jak w muzyce to jeden z najważniejszych czynników wpływających na odbiór teledysku. Ruch w kadrze – zarówno przedmiotów jak i postaci - musi współgrać z melodią podkładu. Jak to osiągamy? Harmonii obrazowi nadają przede cięcia montażowe, jednak odegrają one dobrze swoją rolę tylko przy dobrze nakręconym materiale – czyli wracamy do punktu wyjścia jaki stanowi dobry kamerzysta i profesjonalne filmowanie.
Kolejną sprawą obok rytmu teledysku jest charakter montażu scen. Dysponujemy efektownymi technikami montażowymi, a rozwój technologii co chwila oddaje nam do dyspozycji nowe. Warto więc przemyśleć zastosowanie zabawy kolorami, rozmycia obrazu, rozjaśnianie i ściemnianie, czy spowolnienia albo wręcz chwilowe zatrzymania ruchu w kadrze. Teledysk ciekawy wizualnie lepiej zapada w pamięć odbiorcy. Jak sprawić, by widz chciał wrócić do wideoklipu? Tu na scenę wkracza nastrój, a więc podstawa komponowania warstwy wizualnej. Będzie ona zaleć od starannego zaplanowania lokacji planu, wyglądu scenografii, rekwizytów (i umiejętności operatora do zaakcentowania detali), statystów i aktorów. O nastroju myślimy jeszcze przed rozpoczęciem pracy – organizacja planu filmowego warunkuje zarówno rodzaj materiału jaki trafi do montażu jak i ostateczny efekt, czyli odczucia widzów.
Drugie dno filmowania
Czwarta cecha wyróżniająca dobre teledyski to metafory oraz drugie dno. Zgodnie z tym co wspomnieliśmy na wstępie niniejszego artykułu, w chwili gdy wizja artysty wymyka się nawet najbardziej wyrafinowanym metodom urzeczywistnienia warto posłużyć się sugestią. Pozornie nie związane ze sobą sekwencje albo przedmioty, odpowiednio przedstawione – na przykład poprzez fabularyzację sceny – pozwalają odkryć zależności o głębszej niż można było przypuszczać pierwotnie interpretacji. Słowa i obrazy mogą tu zagrać rolę zwierciadeł, między którymi pojawia się coś co nakieruje wprost na wizję, która przyświecała stworzeniu utworu.
Filmowanie i inne prace nad teledyskiem, które wykonuje kamerzysta. zwykle są czasochłonne i angażujące. W przypadku produkcji amatorskich łatwo więc o problemy rzutujące na wymienione wyżej czynniki decydujące o tym, czy klip będzie rzeczywiście dobry. Dlatego myśląc o realizacji ilustracji do utworu, albo produkcji klipu reklamowego wspomagającego marketing, warto skontaktować się z profesjonalistami. Nasze produkcje zawsze cechuje starannie dobrany rytm, zamierzony nastrój, odpowiedni montaż i celne użycie metafor tam gdzie będą potrzebne, a przy tym dbamy o to by klip oglądało się lekko i przyjemnie. Jeśli czytasz ten artykuł nosząc się z zamiarem realizacji teledysku – zapraszamy do kontaktu. Bardzo możliwe, że spotkamy się gdy znów znajdziesz naszą stronę internetową wpisując w wyszukiwarce takie frazy jak „profesjonalne filmowanie Szczecin”, „realizacja teledysków Szczecin” albo „kamerzysta Szczecin”. Jeśli tak – do zobaczenia!